Powstała w XIX wieku firma Ball, w czasie epickiego wręcz rozwoju amerykańskich kolei niejako wybiła się na potrzebie standaryzacji czasu podczas tego procesu. Kiedy Webster Clay Ball zakończył zadania w tym zakresie zlecone mu przez koleje, zajął się produkcją zegarków. Firma nosząca jego nazwisko w nazwie istnieje do dziś, a jej produkty są dla wielu synonimem precyzji, jakości wykonania i niezawodności. W 1891 roku Webster Clay Ball inicjując pierwsze kolejowe standardy chronometryczne przyczynił się do stworzenia późniejszych szwajcarskich standardów chronometrycznych, dla których efekty jego pracy były odniesieniem. Firma także dziś tworzy zegarki, z których wiele nadal jest inspirowanych kolejami.
Tak jest z prezentowaną dziś, nową wersją modelu Trainmaster.
Ball Trainmaster Legend Chronometer jest zainspirowany przez jeden z archiwalnych zegarków firmy - „Trainmaster” z 1952 roku. To swego rodzaju reinterpretacja ponadczasowych atrybutów elegancji, lekkości i prostej formy, które uosabiają tę klasyczną kolekcję Ball, co jest widoczne od pierwszego, wspomnianego modelu sprzed 70 lat, po te, które widzimy dziś.
Zdjęcie: zegarek Tranimaster z 1952 roku.
Hołd dla mistrzów kolei
Kolekcja zegarków nosząca nazwę Trainmaster to hołd marki Ball dla mistrzów kolei, którzy nadzorowali sprawne działanie całej sieci. Zajmowali się wieloma aspektami różnych linii kolejowych, w tym wykonaniem polityki firmy w zakresie standardów funkcjonowania, nadzoru nad pociągami, zajezdniami i pracownikami, czy też zarządzaniem przebiegami testowymi i programami bezpieczeństwa, zarządzaniem kosztami i dochodzeniami w razie wypadków, takich jak ten pod Kipton, który dał początek firmie. Modele z tej kolekcji w naturalny sposób odzwierciedlają pierwsze zegarki sygnowane „BALL’s Standard”, które zapewniały bezpieczeństwo pociągów dzięki swojej precyzji i niezawodności.
Trainmaster Legend Chronometer, będący bohaterem dzisiejszego artykułu, to kolejny zegarek firmy Ball, którego kopertę wykonano ze stali nierdzewnej 904L. Ten materiał przewyższa pod wieloma względami stal 316L. Ze względu swój skład w postaci dodatku nieco większej ilości chromu, ale także molibdenu, niklu oraz miedzi, charakteryzuje się doskonałą odpornością na korozję i kwaśne środowisko. Także pod względem twardości ten rodzaj stali jest na wyższym poziomie niż klasyczna stal, co z kolei wymaga specjalnych maszyn i procesów związanych z produkcją.
Wizualnie stal 904L ma piękny, wysoki połysk i starzeje się znakomicie.
Średnica koperty zegarka to 40 mm, a jej grubość wynosi 11,45 mm.
Dzięki temu Trainmaster Legend to niezaprzeczalnie elegancki zegarek mechaniczny, którego wygląd charakteryzują delikatne profile, czyste linie i bardzo klasyczna koncepcja. Ta koperta mocno jest inspirowana zegarkami z lat 50. XX wieku. To okres skromnych, delikatnych z wyglądu, ale zarazem ponadczasowych zegarków. Sięgnięcie do modelu archiwalnego z 1952 roku to tym samym doskonały pomysł. W prezentowanym zegarku luneta nie jest bardzo wąska, co sprawia, że budowane jest wrażenie podwyższonej solidności eleganckiego przecież zegarka. Choć może to niezbyt trafnie dobrane określenie, bo zegarki Ball są ponadprzeciętnie wytrzymałe, a nie tylko „sprawiają takie wrażenie”.
Koronka na godzinie 3. jest odpowiednio duża i ma szerokie nacięcia.
Jej czołowa część została przyozdobiona literami RR, od Rail Road.
Wkręcany dekiel ma przeszklenie przez które widać mechanizm. Koperta jest wykończona poprzez szczotkowania jak i polerowanie. Są oba rodzaje obróbki, a krawędzie ich styku są ostre i wyraziste, tak jak nas już do tego przyzwyczaił Ball. Po porostu wysoka jakość wykonania.
Emblemat zegarmistrzowskiego klasycyzmu
Twarzą zegarka jest tarcza. Tutaj to niemal emblemat zegarmistrzowskiego klasycyzmu.
Mamy do wyboru trzy wersje kolorystyczne modelu Ball Trainmaster Legend Chronometer. Tarcza o subtelnym, srebrzystym kolorze z wyraźnym szlifem słonecznym, tarcza o barwie poważnej czerni, oraz tarcza w odcieniach błękitu, gradientowa.
Elementy, ich układ widoczny na tych klasycznych cyferblatach jest uporządkowany i funkcjonalny, aby zapewnić maksimum czytelności. Nakładane metalowe indeksy godzinowe dodają tarczy uroku i klasy. To dwupłaszczyznowe, wydłużone prostokąty, ale cztery główne indeksy wyróżniono długością i bardziej wyrafinowanym kształtem.
Inspiracja sięga daleko wstecz. To sprytne przypomnienie gnomonów używanych na pierwszych zegarach słonecznych. Czas odczytujemy dzięki wskazówkom godzinowej i minutowej w stylu „dauphine”, oraz sekundnikowi o prostej formie, ale z uwielbianym przeze mnie misternym układem liter „RR” na przeciwwadze.
Klasyczny styl tarczy to jednak w tym przypadku jeszcze nie wszystko.
Trytowe podświetlenie
Jest jeszcze swoista, kultowa sygnatura wszystkich zegarków BALL.
Trytowe podświetlenie.
Realizowanie za pomocą mikrorurek z gazem H₃ wzbudzającym elektrony luminoforu jakim rurki są pokryte od wewnątrz. Daje to do 100 razy jaśniejszy efekt świecenia niż konwencjonalna masa luminescencyjna. Marka Ball jeszcze bardziej usprawniła ten efekt dołączając mikrorurki do metalowych, polerowanych indeksów.
Ten opatentowany proces wzmacnia emisję światła.
Na tarczy jest 14 świecących elementów. Zapewnia to łatwość i szybkość odczytu czasu w ciemności. Tarcza to połączenie klasycznej elegancji z nowoczesnością w postaci nie potrzebującego naświetlania ani zasilania podświetlenia trytowego.
Smaczkiem jest datownik. Jego okienko jest wycięte mniej więcej na godzinie… 4:40. Wygląd tarczy uzupełnia nadrukowana pod godziną 12. nazwa firmy, wraz z informacją „official RR standard”, a po przeciwnej stronie informacją o wodoszczelności i rodzaju naciągu sprężyny napędowej. Tarczę chroni szkło szafirowe z powłoką antyrefleksyjną.
Sercem zegarka jest tradycyjny mechanizm BALL RR1103. Widzimy go przez przeszklony szafirowym szkłem dekiel. Ma on automatyczny naciąg sprężyny napędowej, a jego bazą jest doskonale znana ETA 2824 lub jej odpowiednik w postaci Sellita SW200-1.
Ball Trainmaster Legend Chronometer – dostępność i cena
Zegarek dostarczany jest na stalowej, świetnie wykonanej, tak jak w innych modelach Ball, bransolecie o wielorzędowej konstrukcji, lub na pasku ze skóry cielęcej w stylu militarnym.
Prezentowany Ball Trainmaster Legend Chronometer jest odporny na wstrząsy z siłą do 5000 G, a jego klasa wodoszczelności sięga do 30 metrów. Ten ostatni parametr nieco mi nie pasuje. Oczekiwałbym nieco wyższej wartości wodoszczelności. Z drugiej strony Ball Trainmaster Legend to zegarek mechaniczny o typowo eleganckim charakterze, ale bez problemów do wykorzystania na co dzień.
Zegarek ten jest też certyfikowanym chronometrem.
Zegarki z tej kolekcji są dostępne w Polsce. Ich numery referencyjne to Ball NM9080D-S1J-BK / Ball NM9080D-S1J-BE / Ball NM9080D-S1J-SL, a cena oscyluje w granicach 10 000 złotych.
Wszelkie nowości, recenzje zegarków oraz informacje dotyczące marki Ball znajdują się na portalu na indywidualnej podstronie marki tu: zegarki Ball.
Adrian Szewczyk
09:50 07.06.2023Zegarki
Ball Trainmaster Legend Chronometer. Emblemat zegarmistrzowskiego klasycyzmu
Tagi:
zegarek do garniturueleganckie zegarkizegarki męskie mechanicznesrebrny zegarekzegarki męskie eleganckiezegarek na prezentzegarki automatycznezegarki szwajcarskiezegarki z trytemzegarek mechanicznyzegarki męskie klasyczne
REKLAMA
Kazimierz Żelazkiewicz. Pionier polskiego przemysłu optycznego i zegarowego
Kazimierz Żelazkiewicz był nietuzinkowym inżynierem i ma wielkie zawodowe zasługi, tak dla przemysłu fotooptycznego, jak i precyzyjnego, w tym w szczególności zegarkowego ...
QUIZ zegarkowy - Historia zegarmistrzostwa
QUIZ zegarkowy – Historia zegarmistrzostwa Zegarmistrzostwo i pomiar czasu to nasza wspólna pasja, dlatego łącząc rozrywkę z pasją oraz wiedzą o zegarkach, przygotowaliśm ...
Zegarki vintage: LONGINES Ultra-Chron – legendarny Hi-beat!
Wstęp – czyli początki legendy. Początki manufaktury LONGINES sięgają 1832 roku, jednakże oficjalnie - i pod taką nazwą - firma ta powstała w roku 1867 niedaleko miejscow ...
Życiorys Jana Stefanka – współbudowniczego zegara na Zamku Królewskim w Warszawie
W marcu 1972 roku wykonania nowego zegara na „odbudowywanym z niczego” Zamku Królewskim w Warszawie, podjął się Zespół Budowy Zegara przy Cechu Złotników, Zegarmistrzów, ...
Nowa Omega Speedmaster Dark Side Of The Moon „Apollo 8”. Powrót na Księżyc
Odkąd człowiek podniósł głowę i spojrzał w niebo, zastanawiał się co tam jest i zawsze marzył o tym, żeby wyruszyć w międzygwiezdną przestrzeń, poznać odległe światy, być ...
Kolekcja PRIM Pavouk. Czeskie zegarki z ciekawą kopertą i mechanizmami „in-house”
Marka PRIM, należąca do firmy Elton, to czeski producent zegarków i zarazem powód do dumy czeskich zegarkomaniaków, którzy już od wczesnopowojennych czasów mogli cieszyć ...
Certina DS Action 34.5 mm. Niewielka średnica koperty i sportowy charakter
Kiedy zegarek postrzegany jest jako duży, a kiedy jako mały? Męski czy damski? To zazwyczaj pytania mające proste odpowiedzi. Ale nie zawsze, szczególnie, jeśli chodzi o ...
Pechowy zegarek Arnolda Schwarzeneggera. Historia pewnego Audemars Piguet (z happy endem)
W minionym tygodniu, niezależnie czy interesujecie się zegarkami czy nie, bardzo prawdopodobne, że słyszeliście historię pewnego zegarka. Zapewne już wiecie, że nawiązuję ...
Video recenzja: Tissot T-Touch Connect Sport
Zapraszamy do obejrzenia video recenzji zegarka T-Touch Connect Sport marki Tissot. Nasz redakcyjny kolega Marcin prezentował ten model niedawno w formie klasycznej recen ...
Zegarki i biżuteria ratują wynik finansowy grupy VRG, właściciela W.Kruk
Grupa VRG w 2023 r. wypracowała 101,7 mln zł zysku, wobec 92,9 mln zł zysku w roku 2022. Wyniki grupy uratowała marka W.Kruk, sprzedająca m.in. luksusowe zegarki. Druga - ...
Renaud Tixier - Monday. Dwóch wizjonerów, jeden nowy, niecodzienny zegarek
Historia powstawania wielkich marek zegarmistrzowskich w prawie stu procentach opiera się na wizji osób marzących o tym, aby stworzone przez nich zegarki zdobiły nadgarst ...
Recenzja: Aviator Swiss Made Airacobra GMT
Zegarki typu "flieger" to wzór czytelności, forma podporządkowana funkcji, kontrast i duże cyfry, wszystko dla zapewnienia łatwości odczytu czasu, zarówno w dzień jak i w ...